Paměť

Zapomínání je přirozenou vlastností lidského mozku, a je dokonce užitečné. Díky němu si totiž můžeme zapamatovat jen skutečně důležité věci, které představují pouze zlomek informací, s nimiž se každý den setkáváme. Stejně jako mají počítače funkci „koš“, i naše paměť zahazuje nepotřebné údaje, jako například co jsme měli před týdnem k obědu. Ty pro nás nejdůležitější informace máme spojené s nějakým emocionálním zážitkem (nepamatujeme si například, co bylo před třemi dny k obědu, ale dobře si vybavíme, co jsme jedli na slavnostní večeři při příležitosti padesátin člena rodiny).

Kdybychom si pamatovali všechno, znemožňovalo by nám to žít normální život: pokud bychom si pamatovali příliš mnoho, nebyli bychom schopni rozlišit podstatné od nedůležitého.

Věřte svým blízkým

Pokud je zapomínání přirozené, kdy tedy nastává okamžik, ve kterém bychom se měli zamyslet nad tím, zda už to u nás nezačíná být problém? Stanovit přesnou hranici je velmi obtížné a navíc je u každého člověka individuální. Obecně lze ovšem říci, že zpozornět byste měli ve chvíli, začnou-li se vám nějaké situace opakovat. Jít na nákup a zapomenout, co jste chtěli, je celkem běžné. Pokud se vám to stává častěji, je čas poradit se raději s lékařem, který vám může doporučit některý z kvalitních přípravků pro léčbu poruch paměti.

Problém ovšem je, že všichni máme tendenci svoji paměť přeceňovat a problémy s ní si nepřipouštíme. Proto velmi důležitou roli hrají blízcí lidé: upozorní-li vás, že už vaše paměť zdaleka není to, co bývala, vědí to obvykle lépe než vy.

Mozek je nutné trénovat

Vědci tvrdí, že mozek je v určité věci podobný svalům: pokud se pravidelně netrénuje, má tendenci zakrnět. Zvláště důležité je to po padesátce, kdy už nám dělá problém pamatovat si nové věci a přizpůsobovat se novým situacím. Trénování paměti je přitom banálně jednoduché: všechny činnosti jako učení se krátkému textu nazpaměť, luštění křížovek, řešení hádanek a matematických úloh, ale i třeba hraní slovní kopané nedají vašemu mozku příležitost zlenivět.

Mnoho důležitých věcí zapomínáme také kvůli stresu. Pokud jsme přetíženi, pracuje náš organismus na plné obrátky. Snažíme se soustředit na podstatné věci, ale protože nezvládáme tlak, stejně zapomínáme i důležité věci. Řešení je jednoduché: dát si pauzu. Má-li organismus dostatečný prostor k regeneraci, brzy vás tyto potíže přejdou. Stejně tak je nutné dodržovat zdánlivě banální pravidla zdravé životosprávy: mít dostatek spánku, pravidelně cvičit a zdravě jíst. A v neposlední řadě pomáhají zlepšit paměť přípravky s extraktem z Ginkgo biloby.

Kdy je potřeba pomoc lékaře

Obecně lze říci, že poruchy paměti jsou časté ve stáří, ale mohou se vyskytovat již od středního věku. Některé z nich nejsou nebezpečné, jiné však mohou znamenat první příznaky onemocnění. Mozek může být poškozen zánětem, nádorem, cévním onemocněním, nadměrnou konzumací alkoholu, užíváním léků, nebo se již může jednat o počínající Alzheimerovu chorobu, která je nejčastější příčinou demence.

Lékařská pomoc je nutná vždy, když výpadky paměti začínají zasahovat do vašeho života: opakovaně si třeba nemůžete vzpomenout, kde jste zanechali nějakou věc, nebo ji naopak nacházíte na místech, kam jste si ji „určitě nedali“. Včasná pomoc odborníka může ztrátu paměti vyřešit či ji alespoň výrazně zpomalit.


Nahoru